پیدا کردن اتصالی برق


چگونه اتصالی برق را پیدا کنیم

علت پریدن کلید مینیاتوری

در صورت بروز اتصال کوتاه ، برق واحد ساختمانی قطع میگردد ، برای یافتن علت مراحل زیر را دنبال میکنیم:

 باید اول مطمئن بشوید که علت پریدن کلید مینیاتوری در اثر اتصالی برق بوده و یا در اثر خرابی خود فیوز مینیاتوری ، پایین آمده؟

لوازم مصرف کننده برقی مثل یخچال و تلویزیون و کامپیوتر و کلیه وسایل برقی و حتی سه راهی ها و محافظ ها را از پریز بکشید و بعد فیوز را بالا بزنید ببینید که فیوز فورا و بلافاصله  با صدای بلند قطع میشود و یا آرام و بدون صدا و پس از چند ثانیه قطع میگردد؟

اتصالی برق

در حالت اول اتصالی در سیمکشی برق ساختمان اتفاق افتاده است ، اما اگر حالت دوم بود پس به احتمال زیاد فیوز خرابه و باید آن را تعویض کرد. چنانچه بعد از خارج کردن لوازم برقی فیوز قطع نشد ، ایراد در یکی از لوازم مرف کننده ای بوده که الان به برق وصل نیست و میتوان با تست جداگانه وسیله معیوب را شناسایی کرد. یکی یکی وسایل و سه راهی ها را وصل کنید یکی از اونها فیوز را خواهد پراند و متوجه میشوید که مشکل در کجاست.

اتصالی برق


رفع اتصالی برق

در صورت بروز اتصالی کوتاه باید سعی در رفع اتصال برق کرده و محل اتصالی را پیدا کنید، برای همین اگر سیستم برق ساختمان قدیمی است و تابلو برق ندارد و اتاقها و روشنایی و پریزها خط بندی نشدند و همه به یک خط جریان برق وصل هستند پیدا کردن اتصالی کمی دشوار میگردد.

لذا چنانچه با وجود جدا کردن وسایل از برق باز هم فیوز پس از وصل کردن پایین میرود نوبت به کلیدهای روشنایی میرسد. باید تمام کلیدهای لامپها را در حالت خاموش قرار دهید٬ حالا دوباره فیوز را وصل کنید اگر فیوز نپرید یکی یکی کلید لامپها را روشن کنید هر کدام از کلیدها که باعث پریدن فیوز شود همان کلید یا سرپیچ آن، مشکل دارد و باید تعمیر شود.

بعد از آن نوبت  پریزهاست که باید از سر خط یکی یکی بازشده و اتصالات آنها بررسی شود.

برقکار ساختمان در تهران


دانلود فایل آموزش برق ساختماناگر ساختمان به سیستم جدید برقکاری شده بود و تابلو برق داشت سراغ جعبه فیوزهای مینیاتوری بروید و تمام فیوزهای تابلو را پایین بدهید حالا فیوز کنتور را اگر پایین بود وصل کنید در صورتیکه فیوز پرید در سیمکشی برق اصلی که به طرف تابلوی کنتور واحد رفته اتصالی وجود دارد اما اگر فیوز وصل شد و پایین نزد دوباره سراغ تابلو بروید و اولین فیوز اصلی را بالا دهید. حالا یکی یکی فیوزها را وصل کنید هر فیوز که پرید میفهمید اتصالی مربوط به سیمکشی کدام قسمت از ساختمان است و به سراغ آن محل رفته و همان دو مرحله که قبلا توضیح داده شد(جدا کردن تمام وسایل و خاموش قرار دادن کلیدهای روشنایی) را در آن قسمت نیز انجام بدهید تا محل اتصالی را شناسایی کنید.

دلیل پریدن فیوز کنتور برق

بعضی مواقع بعد از اتصالی برق با قضیه پریدن فیوز کنتور برق مواجه میشیم که علت آن میتواند یکسان بودن رنج آمپر در فیوزهای کنتور برق و تابلوی برق داخل واحد باشد.

به این معنا که مثلا در تابلو برق واحد مسکونی فیوز اصلی ۳۲آمپر در نظر گرفته شده و فیوز مینیاتوری خروجی کنتور هم ۳۲آمپر و یا کمتر می باشد، بنابراین هنگام اتصالی هر دو فیوز با هم می پرد.

البته گاهی رنج فیوزها درست و صحیح انتخاب شده اند یعنی فیوز داخل واحد از فیوز کنتور برق کمتر است ولی باز هم فیوز از کنتور میپرد که تنها دلیل آن یکسان نبودن برند فیوزها و حساسیت آنها می باشد.

ممکن است بعد از رفع اتصالی برق منزل و یا خارج کردن تمامی لوازم برقی فیوزها را بالا بدهید ولی برق وصل نشود که بیشتر مواقع علت آن میتواند از پریدن فیوز ورودی کنتور برق باشد. در واقع کنتور برق دارای ۲عدد فیوز ورودی و خروجی میباشد . فیوز ورودی مربوط به اداره برق است و اجازه دسترسی به آن برای کاربران ممنوع بوده و فقط توسط تکنسین برق وابسته به سازمان برق، قطع و وصل میگردد.

بنابراین در صورتی که همه فیوزها را بالا زدید و برق همچنان قطع بود بهتر است با اتفاقات برق منطقه تماس گرفته و مشکل خود را اطلاع دهید.  


 

 

کلید محافظ جان انسان چیست؟

آموزش بیشتر


 علت قطع شدن برق خانه

علت قطع و وصل شدن برق خانه

علت قطع و وصل فیوز مینیاتوری

سوختن فیوز مینیاتوری

سوختن سیم کشی ساختمان


دیدگاهتان را بنویسید